fbpx Ga naar hoofdinhoud

10 Tips voor blije klanten

Je hebt bewust gekozen om zelfstandig ondernemer te worden. Vol ambities ben je aan de slag gegaan. Met jouw vakmanschap maak je klanten blij. Inmiddels ben even onderweg. Het is druk en je haast je van de ene naar de andere klus. Is jouw bijl nog scherp? Hoeveel blije klanten heb jij?

Hoe goed ben jij? Je ziet dat de concurrentie steken laat vallen, maar onderscheid jij je nog wel op de juiste manier? We helpen je even met het afstoffen van de zaken waarmee jij punten scoort en blije klanten krijgt.

01. Klantenservice

Hoe klantvriendelijk ben jij? Hou jezelf eens kritisch een spiegel voor. Reageer jij snel op vragen en berichten? Is jouw toon altijd ok? Als klant wil je graag dat er naar je wordt geluisterd en dat er snel en adequaat wordt gereageerd. Met een vriendelijke toon bereik je meer, dan met een botte reactie. Behandel je klanten, zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden.

02. Vakmanschap

Je bent jouw bedrijf begonnen om mensen blij te maken door mooie dingen te leveren. Jouw vakmanschap is uniek. Raffel nooit een klus af, omdat de volgende klus wacht. Doe wat je belooft en stop je ziel en zaligheid in je werk. Dat maakt je klanten blij.

03. Specialisatie

Je hebt vast onderdelen waar je echt goed in bent. Daar ligt vaak ook je hart. Zorg dat je juist op dit onderdeel meer kennis en ervaring vergaart. Zo word je nog beter in het werk dat je leuk vindt. En let op, dan komen de leukste klussen als vanzelf naar je toe.

04. Transparante prijsstelling

Bijna iedereen is gek op geld verdienen. Daar is niks mis mee, mits je het op een eerlijke manier doet. Potentiële klanten worden blij van een eerlijke offerte waarin je helder tekst en uitleg geeft. Offertes waar globaal de werkzaamheden worden weergegeven zorgen sneller voor vervelende discussies en vertroebelde relaties.

05. Tijdig opleveren

Het is een misschien een beetje een dooddoener, maar zorg dat je de klus tijdig oplevert. Zorg voor een haalbare planning. Bouw voor jezelf wat ruimte in, laat je niet tot onmogelijke deadline pushen door de opdrachtgever.

06. Oog voor duurzaamheid

Tegenwoordig draait alles om duurzaamheid. Steeds meer klanten hechten waarde aan het gebruik van duurzame materialen en een groene werkwijze. Dat is voor jou misschien vanzelfsprekend, maar neem je opdrachtgever daar in mee. Laat zien hoe duurzaam jij werkt.

07. Tevredenheidsgarantie

Jij gaat voor blije klanten. Mond-tot-mond-reclame is de beste reclame die er is. Benoem het daarom ook gewoon. Het stelt je klanten gerust. Let wel, als je dit benoemt, zorg dan ook dat je levert. Maar voor een vakman als jij mag dat geen probleem zijn.

08. Goede administratie

Administratie. Niet het leukste onderdeel van het ondernemen voor de meeste vakmensen. Maar daarom niet minder belangrijk. Je hebt de klus tot volle tevredenheid afgerond. Laat er dan geen onenigheid bestaan over een foutieve rekening. Een slechte administratie kan veel ergernis veroorzaken bij klanten. En dat levert jezelf ook stress en gedoe op. Zorg dat je het goed regelt en als je het lastig vindt, schakel dan hulp in.

09. De juiste kennis en certificaten

De bouw is volop in ontwikkeling. Dan wordt deze wet aangepast, dan heb je weer een certificaat nodig. Natuurlijk zit je daar niet altijd op te wachten. Echter aan sommige zaken is geen ontkomen aan. Negeer ze niet. Pak ze direct bij de kop en regel het. Blijven ontwikkelen, blijven leren is een onderdeel van het ondernemen. Zorg dat je je zaakjes op orde hebt. Dat levert je blije klanten op.

10. Goede communicatie

Het laatste punt is wellicht het belangrijkste van allemaal. Communicatie. Praat met je opdrachtgever. Geef informatie, zorg dat de verwachtingen goed op elkaar zijn afgestemd. Voel je dat er ergens ruis ontstaat, schuif het niet op de lange baan. Pak het op en bespreek het. Ken je het spreekwoord ‘Zachte heelmeester maken stinkende wonden’? Kleine strubbelingen niet gelijk oplossen kunnen uitmonden in grote problemen en mogelijk zelfs in juridisch gedoe. En dat terwijl het met een goed gesprek en een kop koffie te voorkomen was geweest.

Populair op ZO!Bouw: Ondernemen in twaalf stappen
Ook veel gelezen: Een slimmer verdienmodel: Vijf opties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

Frustratie over rijbewijsregels elektrische busjes

WPV-H horizontaal voorraadvat

Veiligheid in de badkamer

Tijd managen kun je leren: 7 tips

Doortimmerd lustoord

Airdeck lichtgewicht vloer