Ga naar hoofdinhoud

‘Bpm-vrijstelling werkbus moet blijven’

Foto: Shutterstock

“De vrijstelling van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) moet blijven gelden voor bestelwagens van ondernemers.” Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland met steun van zeven andere ondernemersorganisaties aan het kabinet. Haar plannen leiden namelijk tot een onredelijk hoge lastenverzwaring.

Wat is er aan de hand? Het kabinet wil de vrijstelling van bpm-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen. Deze ‘luxe belasting’ wordt nu niet op bestelwagens geïnd, omdat je die als ondernemer nodig hebt voor je bedrijfsvoering. Met de maatregel verwacht het kabinet in totaal 2,2 miljard euro ‘op te halen’ en het elektrisch maken van het bestelwagenpark te versnellen.

Lastenverzwaring

In de dagelijks praktijk betekent het wegvallen van de bpm-vrijstelling dat de netto adviesprijs van een bestelwagen op fossiele brandstof met zo’n 38 procent stijgt. Dat komt neer op een gemiddeld ruim 11.000 hogere aanschafprijs. Kassa dus. “Een aanzienlijke lastenverzwaring die vooral mkb-ondernemers er in deze onzekere economische tijden en met de torenhoge inflatie niet bij kunnen hebben”, zegt MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof. “De noodzaak tot verduurzamen spreekt voor zich, maar op deze manier lukt dat niet.”

Elektrisch rijden

Een elektrische bestelwagen is op dit moment in aanschaf een stuk duurder. En in het dagelijks gebruik voor grote groepen ondernemers nog geen volwaardig alternatief. Vooral voor wie zijn bestelwagen vaak zwaar belaad en/of grotere afstanden moet afleggen, is de nog vaak kleinere actieradius en het ontbreken van een robuust ‘snellaadnetwerk’ de beperkende factor.

Diesel

In plaats van overstappen op elektrisch ziet Vonhof ondernemers eerder uitwijken naar oude(re) dieselbestelwagens (uit het buitenland). De bpm voor deze voertuigen ligt namelijk veel lager. Ook zal een deel langer blijven doorrijden in hun huidige dieselvoertuig. Dat komt het klimaat helemaal niet ten goede.

MKB-Nederland en VNO-NCW willen met het kabinet in gesprek over een betere aanpak om de klimaatdoelstelling te behalen.

Lees ook: Elektrisch klusvervoer voor de binnenstad.
Lees ook: De bus inbreker tegenwerken, doe je zo.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

Voorwoord: Kriebels

Zo, dit was week 38

Poll: Hoe vrij ben jij in je materiaal- en merkkeuze?

Zo, dit was week 37

Biobased timmeren, een kennismaking

Zo, dit was week 36