Aangetast hout in kozijnen. Veel woningeigenaren krijgen ermee te maken. Ga je zo’n kozijn dan repareren of vervangen? Uit milieuoogpunt is reparatie de beste keuze, blijkt uit onderzoek van CE Delft. De ‘winst’ aan CO2-besparing loopt zelfs op tot meer dan 90 procent.
Het onafhankelijke onderzoeksbureau in duurzaamheidsvraagstukken deed uitgebreid onderzoek naar het verschil in CO2-impact tussen reparatie van houten kozijnen enerzijds en vervanging anderzijds. De conclusie? “Reparatie van beschadigde kozijnen scoort milieukundig ruim 2 tot 5 keer beter dan het plaatsen van een nieuw kozijn”, zegt onderzoeker Maarten Bruinsma. “Zelfs als je een kozijn op meerdere plekken grondig moet repareren, is reparatie de beste keuze. Wanneer het glas in het bestaande kozijn niet vervangen hoeft te worden, scoort reparatie wel 9 tot 27 keer beter dan vervanging.”
Zwart op wit
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Repair Care. Productontwikkelaar Mark Gosens legt uit waarom. “Iedereen beseft inmiddels dat we bewuster moeten omgaan met onze bronnen. Velen – en wij voorop – waren er al van overtuigd dat reparatie van houtrot en houtschade beter voor het milieu is dan vervanging, maar we wilden het ook objectief aantonen. Houtrot vormt zich vooral in het onderste deel van het kozijn; het overgrote deel bestaat nog uit gezond hout. CE Delft levert nu zwart op wit het bewijs dat reparatie veel beter is voor het milieu.”
Van wieg tot graf
CE Delft heeft bij het onderzoek de LCA-methode ingezet, waarbij de volledige levenscyclus van een product wordt ‘doorgerekend’ naar milieueffect. “We kijken van cradle-to-grave. Dus van het ontstaan van het product tot het moment dat het afval is of wordt verwijderd.” Als uitgangspunt zijn de producten van Repair Care – zuivere reparatie-epoxy’s – en hun prestaties gebruikt. Alternatieve expoxy’s bereiken niet dezelfde duurzaamheid. Het onderzoek is uitgevoerd volgens EU-richtlijnen.
CO2-besparing
Wat reparatie concreet oplevert aan CO2-besparing? “Verrassend veel”, stelt Mark. “Laten we uitgaan van een gemiddelde woning in Nederland met zes houten raamkozijnen, waarvan er over een periode van 25 jaar drie worden gerepareerd. Reparatie leidt in deze situatie tot een CO2-besparing van 584 kg CO2 eq. (ofwel 98 procent) ten opzichte van vervanging door nieuwe houten kozijnen inclusief nieuwe beglazing. Dat staat gelijk aan de CO2-uitstoot bij 2.865 km rijden met een benzineauto, anderhalf jaar non-stop tv kijken of een halfjaar elektriciteitsverbruik door een gemiddeld huishouden.”
Bij vervanging door aluminium of kunststof kozijnen is de besparing zelfs nog groter, aangezien die materialen een hogere CO2-impact hebben dan houten kozijnen, stelt CE Delft.
Lees ook: Reparatieplamuur in verbeterde koker.
Lees ook: Kozijnen achteraf betalen.