Niet de prijs, maar de kwaliteit is voor consumenten de belangrijkste beweegreden om voor een bepaalde tegelzetter te kiezen. Zo blijkt uit gezamenlijk onderzoek van tegelbrancheorganisatie Bovatin en onderzoeksbureau I&O Research. Daaraan deden ruim 1.300 consumenten mee.
De keuze voor een tegelzetter kiezen hangt volgens maar liefst 90 procent van de deelnemers af van goede kwaliteit. Daarnaast zijn het nakomen van afspraken (70 procent) en goede communicatie (40 procent) van belang voor consumenten. De prijs is slechts voor 13 procent een ‘go or no go’. Waarbij jongeren dit nog net iets minder belangrijk vinden dan ouderen. Diploma’s of certificeringen maken maar weinig indruk; die worden met 5 procent het minst vaak genoemd als belangrijk.
Mond-tot-mond
De keuze voor tegels wordt vooral ingegeven door de combinatie met vloerverwarming. In de slaapkamer kiezen consumenten dan weer liever voor PVC of hout. Een tegelzetter vinden, gaat vaak via mond-tot-mond reclame; veel minder mensen gebruiken daarvoor internet, of komen via televisie of tijdschriften aan een vakman. Social media is soms wel een informatiebron.
Lees ook: XXL-tegels verwerken, hier moet je op letten.
Lees ook: In beeld: eigenzinnige vakidioot.