Elektrisch karren
in de binnenstad
Hoe werkt het concept van Mego Mobility? Heel simpel. Tot 30 minuten voordat je het voertuig nodig hebt, kun je via een app
een scooter, bakfiets of compacte city-car
(de Birò) huren. Die zijn stuk voor stuk 100
procent emissievrij en zodanig ingericht dat
je een bepaalde hoeveelheid gereedschap
kunt meenemen. Je laat je vertrouwde bus
gratis achter bij zogeheten klushubs, die
Mego Mobility in samenwerking met techni-
sche groothandels en logistieke hubs reali-
seert. Hier huur je het klusvoertuig voor
maximaal een dagdeel, betaalt via de app en
stapt vanuit je bus over op het elektrische
transportmiddel. De rijtijd van overstappunt
naar je plek van bestemming? Maximaal 15
minuten. De klushubs worden op strategi-
sche wijze gepositioneerd aan de rand van
de binnenstad, zodat die tijd kan worden
gegarandeerd.
VOERTUIGEN
Qua voertuigen zijn er diverse smaken: een
elektrische scooter, bakfiets of aangepaste
city-car. De scooter – inderdaad, die maal-
tijd- en flitsbezorgers ook gebruiken – rijdt
maximaal 45 km/h en heeft een actieradius
van maar liefst 90 kilometer. Ruim
voldoende om enkele klussen in de binnen-
stad van Amsterdam of Rotterdam per dag
af te werken.
De al bestaande voertuigen van leveranciers
NIU, Birò en Urban Arrow zijn door engi-
neers van Mego Mobility in samenspraak
met zelfstandige professionals uit de bouw-
en installatiebranche aangepast aan hun
wensen en behoeften.
DE WEG OP
Je rot zoeken naar een
parkeerplaats voor je
bus, om eenmaal
gevonden een fiks
tarief te betalen. Zonde
van het geld én de tijd,
maar inherent aan
werken in de binnen-
stad. Of niet? Mego
Mobility komt met een
deelsysteem van elek-
trische klusvoertuigen.
Voor die laatste kilome-
ters naar je werkplek. De bestaande city-car met schappen en een dakdrager.
TEKST: MARCEL VAN RIJNBACH
FOTO’S: MEGO MOBILITY
Fossiele bestelbus in de ban
De gemeenten Amsterdam en Rotterda
m zijn de verkeersopstoppingen en
milieuvervuiling in de binnenstad beu e
n komen met allerlei maatregelen.
Bepaalde zones worden autoluw gemaa
kt en vanaf 2025 kom je die gebieden
alleen maar in met een zero-emissie ele
ktrisch voertuig. Ook het aantal
parkeerplaatsen wordt drastisch vermin
derd om het auto- en bestelbusge-
bruik te ontmoedigen.
28 NR 1 MRT 2022
28-29_elektrischklusvervoer.indd 28 18-02-2022 10:16