WENSENLIJSTJE
De oprichters van de startup, Terence Carter
en Marvin Liot Backer, hebben op een origi-
nele manier het wensenlijstje geïnventari-
seerd. De twee opgeleide industrieel
ontwerpers aan de TU Delft benaderden
zelfstandig timmermannen, loodgieters en
elektriciens op straat. Als ze een busje zagen
staan, stapten ze erop af. Met de vraag hoe
hun ideale zero-emissie elektrisch klusvoer-
tuig eruit zou moeten zien. Voor de scooter
resulteerde dit in rekken aan weerskanten.
De city-car kreeg een dakdrager en een
soort wandkast, waarin je veilig je gereed-
schapsboxen met batterijladers opbergt.
VERTROUWDE BUS
Het was cruciaal om op deze manier draag-
vlak te creëren voor een deelsysteem van
elektrische klusvoertuigen, aldus de initia-
tiefnemers. Want bouwers zijn nogal
gehecht aan hun vertrouwde bus. Het is je
maatje die je naar wens kunt inrichten,
indelen en gebruiken wanneer jij dat wilt.
Aan de andere kant zijn daar de logistieke
problemen in de grote binnensteden.
Het is volgens Liot Backer veel handiger dat
een klusser op de eerste werkdag van het
project het gereedschap via zijn bus op de
plek van bestemming brengt. Om de overige
projectdagen met het elektrische klusver-
voer heen en weer te pendelen. “Hij hoeft
dan niet veel materialen mee te nemen. Er
is voldoende opbergruimte.”
VOORDELEN
De voordelen? “Door de hoge parkeer-
kosten, lange aanrijtijden met stijgende
voorrijkosten zijn de kleinere verbouw- en
onderhoudsklussen minder aantrekkelijk
geworden”, legt Carter uit. “Met onze
compacte voertuigen kun je veel makke-
lijker parkeren bij de werkplek. Bovendien
hebben we met de gemeenten geregeld dat
er geen parkeergeld hoeft te worden
betaald. Door de tijdwinst kun je meerdere
klussen in de binnenstad bundelen, waar-
door je de winstmarge vergroot.”
De Amsterdamse vestiging van Stiho en het
logistiek bedrijf HUB 10 in Rotterdam zijn al
gestrikt als klushub. De komende tijd zullen
er meer volgen in de grote steden. Andere
gemeenten, zoals Den Bosch, en bedrijven –
onder andere de Technische Unie – hebben
geïnformeerd naar het elektrisch deelsys-
teem voor binnenstadsvervoer.
De kans op een (gratis!) parkeerplek is zo een stuk groter.
De elektrische scooter, bakfiets of mini-auto huur je via een app.
Met één elektrisch klusvoertuig
van Mego Mobility – scooter,
bakfiets of city-car – bespaar je
783.000 gram CO
2-uitstoot per
jaar. Dat zijn ruim 6500 gereden
autokilometers.
NR 1 MRT 2022 29
28-29_elektrischklusvervoer.indd 29 18-02-2022 10:16