Waarmee de actieradius dus net iets onder
de 100 km uitkomt. Maar de overall pres-
tatie is netjes. Opladen van 41 procent naar
een volle accu lukte, gewoon via de
230V-aansluiting, in drie uur.”
CONCLUSIE
Voor een distributievoertuig in de stad
presteert de 100 procent elektrische Carver
Cargo prima. Hij is wendbaar, stabiel,
mag overal komen en kan een uitkomst zijn
voor ondernemers die kleine hoeveelheden
goederen en gereedschap willen vervoeren.
“Voor de prijs van net geen 9.990 euro is het
een goede optie. Wil je geen 45 km/h rijden,
maar liever 80 km/h? Dan moet je een
B-rijbewijs en minimaal 12.490 euro
meebrengen.”
STABILITEIT ✔
“Het voertuig is uitgerust met Dynamic
Vehicle Control. In de praktijk komt het erop
neer dat wanneer je als bestuurder naar
links of rechts stuurt, het gedeelte met de
achterwielen stabiel blijft. Tegelijkertijd
gaat de carrosserie – met jou erin – plat als
een motorfiets. Tot maximaal 40 graden.
In eerste instantie misschien een gek idee,
maar in de praktijk went het snel. Door
de G-krachten blijf je mooi op je plek.
De achterwielen blijven altijd op de grond,
waardoor de laadbak en de lading te allen
tijde stabiel blijven.”
OP DE WEG ✔
“De maximumsnelheid van 45 km/h is prima
te doen, al tikten we wel eens de 49 km/h
aan. Je mag overal rijden, maar voor de
veiligheid gedroegen we ons als brommer.
Zodat we soms kozen voor het fietspad en
ons waar mogelijk tussen de auto’s begaven.
Het is wel goed om je plek te weten tussen
de (vracht)auto’s, want de kunststof carros-
serie geeft je niet heel veel bescherming bij
een aanrijding. Een groot voordeel van de
Limited-uitvoering: je mag parkeren waar je
maar wilt.”
COMFORT ✔
“In de goed zittende stoel word je omringd
door veel glas en heb je een prima zicht
rondom. De Carver Cargo heeft rond het
stuur aardig wat opbergvakjes. Achter
de verstelbare stoel zit ook nog een groot
opbergvak. Er is een houder (optie) voor je
telefoon, die dienstdoet als navigatie-
systeem.” En al rijdend? “De Carver is aardig
comfortabel voor een klein stadsvoertuig.
Verbeterpuntje: de kwaliteit van de veilig-
heidsgordel. Die zit snel gedraaid.”
RUIMTE ✔
“Je hebt als bestuurder voldoende ruimte in
de cabine. We moesten wel wennen aan de
kleine spiegels. Heel wat anders dan de spie-
gels op een auto. De dode hoek achter de
Carver is groot. Een camera zou een optie
kunnen zijn. De laadruimte is toegankelijk
via een afsluitbaar roldeurtje, is 500 liter
groot en heeft een volume van 0,61 m3. Het
laadvermogen is afhankelijk van het gewicht
van de chauffeur. De Carver zelf weegt 300
kg en mag maximaal 500 kg wegen. Met
een lichte bestuurder van 70 kg mag je dan
nog 100 kg aan lading meenemen. Dan
moet je echt wel zwaar spul in het kleine
boxje laten, wil je daar aankomen.”
VERBRUIK ✔
“Het voertuig heeft twee elektromotoren
van elk 2 kW en een LFP-accu van 5,4 kWh.
Daarmee moet je in de praktijk 100 km ver
kunnen komen. Voor deze test hebben we 51
kg aan planten en potgrond achterin
geladen. In ruim 57 km reden we een gemid-
deld verbruik van 5,5 kWh/100 km.
De bevindingen van Arjan en consorten:
Specifi caties en metingen
• Vermogen: 2 x 2 kW
• Accupakket: LFP 5,4 kWh
• Afmetingen uitwendig (lxbxh): 289 x
98 x 149 cm
• Wielbasis: 230 cm
• Laadruimte (lxbxh): 86 x 86 x 82 cm
• Tilhoogte: 82 cm
• Eigen gewicht (leeg): 330 kg
• Nuttig laadvermogen: circa 100 kg
• Max. aanhangergewicht: 0 kg
• Geluidsniveau bij 45 km/h: 72 dBA
• Acceleratie 0-20 km/h: 3,37 sec
• Accelaratie 20-45 km/h: 8,21 sec
• Stroomverbruik: 5,5 kWh/100 km
• Actieradius: 100 km WLTP
NR 4 NOV 2022 7
04-05-06-07_test.indd 7 10-11-2022 15:19