Composiet in
je aanhanger
In vliegtuigen, boten, bussen en trailers is composiet al gemeengoed. Waarom dan niet in aanhangers? De Hapertse markt-leider in aanhangwagens in Nederland
acht de tijd er rijp voor. “Ook bouwers zijn
duurzamer gaan denken”, zegt directeur Ad
Keeris. “Op termijn moet de houten vloer
plaatsmaken voor een composiet vloer.”
PLASTIC DOPJES
Composiet wordt, als een lasagne,
opgebouwd uit verschillende lagen
van glasvezel en polypropyleen.
Juist in die samenstelling schuilt een groot
voordeel: het composiet is volledig recycle-
baar. “Van dit materiaal kun je na vermaling
en door middel van spuitgieten, kunststof
producten als plastic dopjes maken”, legt
Lenard Kuklewski uit. Hij is bij het bedrijf
verantwoordelijk voor de toeleveringsketen.
“De vloer is ook niet gevoelig voor weers-
invloeden en temperatuurverschillen.
En de toplaag is makkelijk te repareren.”
PROEVEN
Compoform produceert de composiet vloer
volgens specificaties van Wagenbouw
Hapert. De fabriek in Ospel startte in juli al
met de serieproductie van de vloeren voor
de eerste honderd aanhangwagens. Of het
een onmiddellijk kassucces wordt?
“De branche zal vast even moeten wennen.
We gaan de composiet vloer daarom
op tioneel aanbieden en stappen nog niet
volledig van hout af. Eerst maar eens proeven
van dit product en de voordelen ervaren.”
MINDER UITSTOOT
Hij is ervan overtuigd dat je met een compo-
siet vloer uiteindelijk goedkoper uit bent.
Aanhangers worden in aanschaf misschien
een paar procent duurder, maar daar staan
de lange levensduur en lagere brandstof-
kosten tegenover. “Een houten vloer weegt 10
tot 15 kg per vierkante meter; de composiet
versie 4 tot 6 kg. Composiet kan een gesloten
aanhanger in totaal zo’n 25 kg lichter maken
en een kipper met stalen vloer circa 120 kg.”
Met een lichtere aanhangwagen rijd je
zuiniger en genereer je minder uitstoot.
Is de multiplex vloer van je Hapert-aanhang-
wagen aan vervanging toe? Dan is het straks
mogelijk om die te vervangen door een
nieuwe composiet vloer. Getest wordt of
het materiaal ook geschikt is voor de
wanden van je kar.
DE WEG OP
Houten vloeren in aanhangwagens, daar moet de bouw zo
langzamerhand maar eens van af. Dat vinden ze bij Wagenbouw
Hapert. Het alternatief? Een vloer van composiet. Het is de helft
lichter, langer bruikbaar, duurzamer en recyclebaar.
TEKST: VIOLA HUURNINK
FOTO’S: WAGENBOUW HAPERT
De eerste aanhangers met composiet vloer zijn al
van de band gerold.
Ingezoomd: de kern van de nieuwe vloer, met stevige
honingraadstructuur.
Wil je materiaal opsluiten om
schuiven te voorkomen, dan kun je
in een aanhanger met houten vloer
een houten klos of lat vast-
schroeven. Geen zorgen. Dat kan bij
een composiet vloer net zo goed,
verzekert Woningbouw Hapert.
34 NR 3 SEPT 2022
34_dewegop.indd 34 08-09-2022 16:35