fbpx Ga naar hoofdinhoud

Witte waas, wat is wijsheid?

• Voor een klant moet ik de buitenschil van zijn acht jaar oude huis behandelen. De storende factor: behoorlijk veel uitslag van zout (uitbloei). Je ziet een soort witte waas over de stenen muur en de voegen. Hoe pak ik dit nou het beste aan?

• Een hardnekkig goedje, dat zout. Ik kom het vaak zat tegen en zet er altijd de hogedrukspuit op. Dat werkt fantastisch. Je krijgt het witte laagje er zo mee weg. Laat de muren een paar dagen goed drogen. Daarna de kwast eroverheen voor een mooi strak geheel.

Mijn advies is om de buitenmuren te schilderen. Maar dan wel nadat je de muren eerst droog hebt geborsteld. En vergeet niet voor het schilderwerk een ondoordringbare tussenlaag aan te brengen. Daar kan nieuwe zoutuitslag niet doorheen.

Een ondoordringbare tussenlaag op de buitengevel aanbrengen? Dat moet je nooit doen! De buitenmuren moeten kunnen ademen. Anders zijn de (vocht)problemen straks niet te overzien. Schilderen kan. Alleen blijft de kans dat er nieuwe zoutuitslag doorheen komt zetten altijd aanwezig.

Reageren?

Je kunt alleen reageren op een topic als je bent ingelogd. Log hier in of maak gratis een account aan als je deze nog niet hebt. Dat is ZO! gebeurd.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.