Elektrisch rijden een ver-van-je-bed-show? Een bestelbus met elektromotor zou zomaar interessant voor je kunnen zijn. Daarom 5 vragen aan Sebastiaan van de Pol, public relations manager bij Ford Nederland. Ter kennismaking.
Over op elektrisch. Waarom?
“Steeds meer gemeenten voeren vanaf 2025 zero-emissiezones in. Een dieselbus is daar niet langer welkom. Dat is meteen de hoofdreden: werk je vaak in zo’n milieuzone, dan heb je eigenlijk geen keuze. Heb je er niets te zoeken? Misschien wil je jezelf wel een groener imago aanmeten. Comfort kan ook een reden zijn: een elektrische bus is altijd een automaat, eentje die veel stiller en vloeiend rijdt. Ford heeft bovendien Pro Power Onboard als optie. Achter in de laadruimte zit een 230V aansluiting voor gereedschap, met een vermogen van maximaal 2,3 kW. Of je dan nog thuiskomt? De accu wordt maar tot een bepaald percentage leeg getrokken.”
Dit premium-artikel uit het ZO!Bouw magazine krijg je gratis van ons. Vier keer per jaar het ZO!Bouw magazine ontvangen vol met belangrijke en handige informatie voor jou als zelfstandig ondernemer in de bouw? Neem dan nu een abonnement.
Hoe anders is elektrisch rijden?
“Het is echt wel even omschakelen. Het verschil zit ‘m in het comfort, en een elektrische bus is altijd verbonden met het internet. Zo krijg je onderweg in vooraf geplande routes de meest actuele verkeersinformatie en word je verteld waar je het best kunt laden. Dat laden is een veelgehoord argument om elektrisch rijden te laten voor wat het is: het zou zo’n gedoe zijn. Je moet met een accu meer vooruitdenken. Heb je de mogelijkheid, hang de stekker eraan. ’s Avonds, ’s nachts. Laden moet routine worden. Met een laadpaal thuis of op de zaak ben je het beste af.”
Welke laadopties zijn er nog meer?
“Snelladen langs de snelweg, opladen bij openbare laadpunten en door de stekker in een gewoon stopcontact te steken. Dat laatste gaat alleen tergend langzaam. Na een middag werken, heb je er hooguit 20 km bij. Je trekt dan ongeveer 1,3 kW per uur. Bij een laadpaal (vol in 8 tot 10 uur) is dat tot 11 kW per uur, aan de snelweg (in 35 minuten van 15 tot 80 procent vol) tot 115 kW per uur. Snelladen is wel duurder. Als je dat regelmatig doet, verlies je het voordeel ten opzichte van diesel.
Zo’n bus kopen, waar let ik op?
“Kijk wat je nodig hebt aan laadvermogen. Een elektrische bus is van zichzelf iets zwaarder door de accu’s in de bodem. Dat beïnvloedt het laadvermogen. Het laadvolume (de inhoud) is hetzelfde als bij een vergelijkbare dieselbus. Hoe ga je opladen? En maak een schatting van de afstand die je met een volgeladen accu kunt rijden met de rangecalculator op Ford.nl. Rijd je op de snelweg of in de stad, ben je ’s winters op pad, hoe zwaar is de lading; het telt allemaal mee voor het bereik.”
Een elektrische bestelbus mét aanhanger, kan dat? Zeker. Al is het door de constructie niet mogelijk om aan elk model extra gewicht te hangen. Om bij Ford te blijven: de E-Transit mag nu 750 kg trekken. De E-Transit Custom – die volgend jaar verschijnt – zelfs tot 2.000 kg.
En de kosten?
“Je mag verwachten dat de onderhoudskosten over de gehele levensduur lager liggen dan bij een dieselbus. In een elektromotor zitten veel minder draaiende onderdelen; olie verversen hoeft niet. Rustig rijden, helpt ook: de remmen slijten minder en je komt verder op een kW. De hogere aanschafprijs is een feit. Die verdient zich deels terug door de lagere onderhoudskosten. Daarnaast kun je SEBA-subsidie krijgen, gebruikmaken van milieu-investeringsaftrek en zijn er lokale regelingen. Tot 2025 betaal je sowieso geen wegenbelasting en bpm.”
Lees ook: Zero-emissiezones; mag jouw bus erin?
Lees ook: Een andere optie: vrachtvoertuig Carver Cargo getest.