Werk jij op basis van uurtje-factuurtje? Weet dan dat dit verdienmodel nauwelijks groeikansen biedt. Uurtarieven staan altijd ter discussie en ‘uitgeknepen worden’ ligt continu op de loer. Dat kan slimmer. 5 alternatieven.
The sky is the limit bij het bedenken van een creatief verdienmodel. Lenen, delen, ruilen, sparen, creëren en hergebruiken scheppen nieuwe mogelijkheden voor meer omzet en meer winst. ‘Verdienmodellenexpert’ Petra Iuliano, mede-auteur van het boek ’50 Verdienmodellen’, krijgt er veel vragen over. “Ik help ondernemers aan hogere omzet met een slimmer verdienmodel dan het aloude uurtje-factuurtje. Met tijd voor geld ruilen is an sich niets mis, als de uurprijs goed is. Hoewel de gemaakte uren vaak niet inzichtelijk zijn en de uurtarieven altijd onder druk staan. Met uurtje-factuurtje is groeien bijna niet te doen. En er zit een omzetplafond aan, omdat de uurprijs meestal niet stijgt. Dat kan slimmer!”
In een verdienmodel leg je vast hoe je je toegevoegde waarde omzet in winst. Hoeveel klanten heb je nodig? Hoeveel omzet moet je maken? Hoe ga je aan klanten verdienen? Welk verdienmodel past bij jouw unieke aanpak, bedrijfsvoering, branche en product of dienst? 5 slimme verdienmodellen ter inspiratie (combineren mag).
1. De strippenkaart
De strippenkaart is een laagdrempelige manier om nieuwe klanten te laten kennismaken met jouw specifieke aanpak. Strippenkaarten kunnen variëren in lengte en prijs (voor kleine klussen en uitgebreide aanpassingen). Voorafgaand aan je opdracht geef je aan hoeveel strippen de opdracht kost. Zo weet je klant precies waar hij aan toe is.
Een concreet voorbeeld? Een grote villa moet worden opgeknapt; de dakgoot is lek, het tuinhuisje heeft een schilderbeurt nodig en de tegels op de veranda zijn aan vervanging toe. Een kaart van tien strippen staat voor 25 uur werk. Klant tevreden? Een nieuwe kaart kost 1.250 euro. En voor twee kaarten betaalt de klant de aantrekkelijke prijs van 2.400 euro.
2. Quickscan-model: gratis advies
De kracht van het quickscan-model is dat klanten gratis met jouw expertise kunnen kennismaken. Als je wat van je kennis weggeeft, komen er juist meer vragen. En het antwoord op die vragen, daarvoor heb je een mooi betaald aanbod. De quickscan is een soort ‘lokaas’, waarmee je klanten binnenhengelt. Stel: tijdens je quickscan zie je dat de dakpannen versleten zijn, het ventilatiesysteem hapert en de energierekening omlaag kan met extra isolatie in de kruipruimte. Deze exclusieve kennis is goud waard als basis voor een interessante offerte. Succes verzekerd!
3. Abonnement op service en onderhoud
Abonnementen op kranten en tijdschriften zijn al eeuwenoud en nog springlevend. Tegen een ex-bedrag ontvangt jouw klant periodiek een product of dienst. Bijvoorbeeld een jaarlijkse service- en onderhoudsbeurt. Het mes snijdt aan twee kanten. De klant heeft zekerheid en gemak, en jij hebt er een vaste inkomstenbron bij. Wat je je abonnees aanbiedt, bepaal je natuurlijk helemaal zelf: service en onderhoud, een veiligheidscheck, energiebesparingsadvies etc. Het grote voordeel van abonnementen is de inkomenszekerheid. Een abonnement wordt vooraf betaald.
4. Samen in een maatschap
Een maatschap is een rechtsvorm, geen verdienmodel. Toch kan het de aanzet zijn om slimmer geld te verdienen. Elkaar opdrachten toeschuiven en samen gereedschap aanschaffen en delen is met name voor de bouwsector heel geschikt. Zeker als je maten aanvullende diensten leveren. Ben je timmerman? Ga in een maatschap met een aannemer, tegelzetter en stukadoor, en profiteer van de overlap. In plaats van één keer kom je samen maar liefst vier keer bij klanten thuis. Elk bezoek biedt kans op meerwerk. In een maatschap oefen je je beroep uit met gelijkwaardige maten onder een gemeenschappelijke naam. Ook de marketing en huisstijl kun je samen aanpakken. Je hoeft dan niet steeds zelf het wiel uit te vinden.
5. Kennis verkopen als trainer
Als je goed bent in je vak, kun je dat anderen leren. Je gaat je vakkennis overdragen en je eigen leerprogramma aanbieden. Vooral de sexy klussen lenen zich hiervoor. Niet geschikt zijn ‘isoleren van het dak’ of ‘cv-ketels repareren’. Uitermate geschikt zijn ‘hout bewerken’, ‘badkamers verbouwen’ of ‘vloeren betegelen’. Dit soort klussen ligt goed in de markt; er worden zelfs televisieprogramma’s over gemaakt. Slimme bouwers kunnen hier goed mee verdienen. Denk aan een cursus van een heel seizoen: ‘In 10 stappen naar een nieuwe badkamer’, ‘Zo bouw je je eigen tuinhuis’ of ‘Vloertegels van natuursteen: versieren op z’n Spaans’. Wil je het echt exclusief maken? Bied je trainerschap één-op-één aan als VIP-programma op locatie. Jij bent de expert! Als je dat weet uit te dragen, heb je een nieuw verdienmodel te pakken.
Gouwe ouwe – Dit artikel verscheen in ZZP’er in de Bouw nummer 5 2016.
Lees ook: Zo bereken je het juiste uurtarief.