Het is misschien wel de belangrijkste vraag die jou als zelfstandig ondernemer bezighoudt: Hoe bepaal ik mijn uurtarief? Kijk je wat de concurrentie doet? Bereken je wat je gevoel je ingeeft? Dat zijn niet de beste manieren. In dit artikel helpen we je goed onderbouwd te komen tot een reëel uurtarief waarmee je jouw bedrijf een gezonde toekomst geeft.
Kosten
Het bepalen van het uurtarief begint met een goede inventarisatie van de kosten. Daarbij denk je waarschijnlijk gelijk aan de huur van je bedrijfspand en de kosten van je bus. Helemaal goed. Die kosten zijn direct zichtbaar. Maar zo zijn er ook tal van kosten, die wellicht wat minder aan de oppervlakte liggen. Denk bijvoorbeeld aan afschrijvingskosten van je gereedschappen, maar ook abonnementskosten, zoals op je onmisbare informatiebron ZO!Bouw. Breng alle kosten in kaart, inclusief gemeentelijke belastingen, boekhoudkosten en verzekeringen.
Beschikbare uren
Hoe bepaal ik mijn uurtarief begint ook met het inventariseren van hoeveel uur je beschikbaar wilt zijn. Hoeveel uur per week wil jij werken? Hoeveel uur daarvan ben je effectief beschikbaar voor je klanten. Hou daarbij rekening met feestdagen, vrije dagen en vakanties. Jij bent eigen baas, dus je hebt veel in eigen hand. Wees reëel en reken jezelf niet rijk. Het is niet verstandig om uit te gaan van 52 weken met 40 uur per week declarabele uren. Het is beter hier conservatief te zijn.
Gewenst inkomen
Het bepalen van het jouw uurtarief is van grote invloed op wat jij jaarlijks verdienen. Met welk salaris kun jij het leven leiden dat je graag wilt? Kijk hierbij ook weer net iets verder dan je in eerste instantie wellicht zou doen. Hou rekening met je toekomstdromen, je spaarplannen en niet te vergeten je pensioen.
Ervaring en expertise
Het maakt nogal verschil of je aan het begin van je carrière staat of al heel veel vlieguren hebt gemaakt. Over het algemeen geldt dat je met meer ervaring effectiever en efficiënter werkt. Ervaring is waardevol en mag je niet over het hoofd zien bij het bepalen van je uurtarief. Datzelfde geldt voor specialisatie. Ben jij echt een specialist op een bepaald gebied? Dat betekent dat je veel kennis en ervaring hebt, betere skills hebt en vaak efficiënter werkt en productiever bent. Dat specialisme is geld waard.
Kijk naar de markt
Bij het bepalen van het juiste uurtarief is het niet verstandig je te laten leiden door de concurrentie. Wat je wel moet doen is een goede inventarisatie maken van de markt. In welke regio wil je actief zijn? Hoeveel bedrijven bieden diensten aan zoals jij? Wat zijn sterke en zwakke punten? Waarin onderscheid jij je? Deze inventarisatie helpt je niet alleen bij het bepalen van je uurtarief. Het is ook waardevolle informatie waarmee jij je op de juiste manier in de markt kunt zetten. Het is ook een bouwsteen voor je marketingplan. Uiteraard kijk je hierbij ook naar de tarieven die de concurrentie hanteren. Het zorgt ervoor dat jij jezelf niet te goedkoop in de markt zet of je helemaal de markt uit prijst omdat jouw tarieven in geen verhouding staat tot de rest van de markt.
Hoe bepaal ik mijn uurtarief
Heb je bovenstaand allemaal in kaart, dan heb je de juiste informatie om goed doordacht een jouw uurtarief te bepalen. Het is misschien even wat werk, maar het voorkomt dat je aan het eind van het jaar voor lelijke verrassingen komt te staan. Als zelfstandig ondernemer ben je serieus met je bedrijf bezig en daar hoort de juiste beloning bij.
Lees ook: Verzekeringen voor ZZP’ers in de bouw
Nog een leestip: Dat is handig => Schilder hacks