Het beheren en beheersen van de kosten is een cruciaal onderdeel van ondernemen. Wil je jouw klusbedrijf of aannemersbedrijf succesvol de toekomst in loodsen, dan is het zaak grip te hebben op je kosten. Weet jij welke aspecten belangrijk zijn om je kosten onder controle te houden?
Een goede eerste stap is om kosten onder te verdelen in kostensoorten. Je hebt vaste kosten, zoals huur, je salaris en leasekosten. Daarnaast heb je variabele kosten, zoals materialen, onderaannemers en brandstofkosten. Met een goed overzicht van de verschillende kostensoorten, is het makkelijker om beslissingen te nemen en je bedrijf te sturen.
Offertes
Offertes zijn heel belangrijk. Besteed aandacht aan gedetailleerde schattingen van kosten voor potentiële projecten. Een nauwkeurig overzicht in plaats van een schatting is fijn voor de klant, maar minstens zo fijn voor jou. Het voorkomt dat je tijdens een project ineens voor onverwachte kosten komt te staan, die de winstgevendheid van jouw project drukken.
Budgetteren zou je voor elke opdracht moeten. Het budget moet vastomlijnd zijn. Hierin zitten alle kosten die met dit project te maken hebben. Monitor de uitgaven goed, zodat je tijdig kunt ingrijpen als je uit het budget dreigt te lopen.
Kosten bewaken
Het bewaken van de kosten mag niet ontbreken. Zorg dat je altijd een goed overzicht hebt van de kosten. Laat dit niet op z’n beloop, want je zult niet de eerste zijn die vloekt omdat een project geld heeft gekost omdat er wat kosten vergeten waren. Zeker met de handige appjes en boekhoudprogramma’s mag je dit niet gebeuren.
Bepaal je prijsstrategie. Kijk hiervoor naar je kosten, naar je ervaring en kwaliteiten en naar de concurrentie. Ook dit is een belangrijk onderdeel, want je wilt jezelf niet uit de markt prijzen, maar ook niet te goedkoop wegzetten. Een goede prijsstrategie maakt je leven als ondernemer een stuk makkelijker, want het zorgt ervoor dat je kosten gedekt zijn en er ook een stuk winst overblijft.
Lees ook: Duurzaamheid in de bouw
Veel gelezen op ZO!Bouw: Veiligheid in de bouwsector
Kostenefficiëntie
Kostenefficiëntie zou eigenlijk voortdurend je aandacht moeten hebben. Doe je alles nog wel op de beste manier? Een voorbeeld is de inkoop van materiaal. Het kan zijn dat de hoeveelheden die je afneemt zo zijn toegenomen dat je extra korting kunt krijgen. Of er is een nieuwe aanbieder die een stuk goedkoper is. Ander voorbeeld is het voorkomen van afval. De belangrijkste is misschien wel een effectieve inzet van mensen en apparatuur. Dit is onlosmakelijk verbonden met een goede planning.
Contingentieplanning zorgt ervoor dat je ruimte hebt voor onvoorziene kosten. Dek jezelf in door een marge in te bouwen die je de mogelijkheid geeft om onverwachte uitgaven en vertragingen op te vangen.
Klein bedrag, groot verschil
Onderaannemers en leveranciers zijn grote kostenposten. Door de goed te onderhandelen kun je de kosten beperken. Zeker bij grote, steeds terugkerende kostenposten kan een klein bedrag een groot verschil uitmaken. Zoek de juiste balans, want je wilt niet de partijen waarmee je werkt dusdanig uitknijpen. Een duurzame relatie is in veel gevallen waardevoller dan een paar centen korting.
En dan het laatste aandachtspunt. En dat is evaluatie. Ga er zeker eens in het kwartaal echt even voor zitten. Zorg ervoor dat je precies weet waar je mee bezig bent en waar mogelijk stappen gezet kunnen worden.
Even lachen om klussende klunzen?