fbpx Ga naar hoofdinhoud

Keurmerk kan verschil maken

Foto: Herbert Wiggerman

Als je in een gelikte bus rijdt, een duidelijke website hebt en prachtige visitekaartjes kunt uitdelen, ben je nog geen professional. En wie een laag tarief rekent, is ook niet per definitie een beunhaas. Hoe je je jezelf dan wel kunt onderscheiden? Houtbewerker Jan Rebergen koos voor het Keurmerk Kwaliteitsvakman.

‘Ik doe geen concessies aan de kwaliteit’

Door zijn passie voor hout vergeet houtbewerker Jan Rebergen dikwijls dat er ook brood op de plank moet komen. Het werk komt op de eerste plaats, de verdiensten zijn bijzaak. Het Keurmerk Kwaliteitsvakman zorgt ervoor dat zijn klanten hiervan geen misbruik kunnen maken.

Jan Rebergen is geen man om voor een baas te werken. Daarvoor is hij naar eigen zeggen veel te eigenwijs. Met name als het gaat om de kwaliteit van zijn werk. “Het eindresultaat moet gewoon goed zijn. Daar doe ik geen concessies aan. Iets waar maar weinig werkgevers van zijn gecharmeerd.”

Na enkele dappere pogingen in loondienst viel het kwartje in 1995: de Utrechter schreef zich in als zelfstandige. Zijn bedrijf richt zich op woning- en meubelherstel. Kastenwanden op maat, trapspijlen, stoelen en tafels; gaat het om hout, dan kun je Jan niet gelukkiger maken.

Prijstechnisch

In zijn passie voor hout schuilt echter een gevaar. “Ik haal ontzettend veel voldoening uit mijn werk. Het financiële plaatje komt op de tweede plaats. Ik ben dus al blij als ik iets moois mag maken. De prijs is dan snel goed.” Leuk voor klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar ook Jan moet ergens van leven. Doordat hij het Keurmerk Kwaliteitsvakman voert, wordt die valkuil getackeld. “Het keurmerk biedt duidelijkheid: ik lever kwaliteit voor een bepaalde prijs. Daar valt niet over te onderhandelen.”

Vertrouwen

Andersom helpt het Keurmerk Kwaliteitsvakman (potentiële) klanten ook. “Mensen worden tegenwoordig nog wel eens bedonderd. Het vertrouwen in je kunnen is er daardoor niet altijd direct. Op deze manier laat je zien dat je aan een standaard voldoet. Zoals het gilde vroeger. Het stelt de consument beter in staat om een keuze te maken uit de toch al dunne spoeling vakmensen.” Tevens biedt het keurmerk duidelijke en recht geldende algemene voorwaarden. Voor consumenten is dit vaak een geruststelling.

Geen prutswerk

Eén ding staat volgens Jan in elk geval vast: je kunt als keurmerkhouder geen prutswerk leveren. “In die zin past het Keurmerk Kwaliteitsvakman mij als een warme jas.”

Weer actueel – Dit artikel verscheen in ZZP’er in de Bouw nummer 4 2019.

Lees ook de portretjes van dakdekker Huug Manders en schilder Ron Meinema.
Lees ook: Beunhazen weer volop actief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

Let op: waarschuwingsplicht

‘Woningaanpassing is meer dan een beugel plaatsen’

Help, een fout in de offerte!

Keramische vloertegels lijmen

Zo win je het vertrouwen van je klant

Kostenraming, zo beheers je de risico’s