Ga naar hoofdinhoud

Kwaliteit aantonen? Dit is een manier

Foto: Herbert Wiggerman

Vakman of beunhaas? Een klant in spe kan aan je neus niet zien of je werk van kwaliteit of prutswerk gaat leveren. Schilder Ron Meinema voert het Keurmerk Kwaliteitsvakman. Zodat in één keer duidelijk is welke intenties hij heeft.

Weer actueel – Dit artikel verscheen in ZZP’er in de Bouw nummer 2 2019.

‘Kwaliteit leveren, is meer dan schilderen’

Wie goed kan schilderen, levert niet automatisch kwaliteit. Dat is van meer factoren afhankelijk, vindt zelfstandig schilder Ron Meinema. “Het is het totaalplaatje dat telt.” Het Keurmerk Kwaliteitsvakman maakt dat plaatje voor hem compleet.

Had Ron Meinema als jonge jongen verteld dat hij het grootste deel van zijn werkzame carrière zou doorbrengen als zelfstandig schilder, en je was door hem vast voor gek verklaard. Want hoewel opgeleid voor het vak vond hij het maar weinig interessant. Zijn wilde haren dreven zijn leermeester regelmatig tot wanhoop. Inmiddels de 63 jaar aangetikt, heeft Ron er met Meinema Totaal toch echt al 20 jaar opzitten. Als specialist in binnen- en buitenschilderwerk, voor zowel particulieren als de zakelijke markt.

Ondersteuning

Vanaf dag 1 voert hij daarbij het Keurmerk Kwaliteitsvakman. De duidelijke algemene voorwaarden gaven toen de doorslag, samen met de bemiddeling die dit keurmerk biedt als je in discussie komt met je klant. En met stip op 3: de ondersteuning om je bedrijf te promoten. Zo volgde Ron de workshop ‘Facebook voor zakelijk gebruik’. “Ik wéét dat ik kwaliteit lever. Zonder twijfel.”, vult hij aan. “Een potentiële klant moet daarvan nog overtuigd raken. Dit keurmerk kan net het extra zetje zijn om hem of haar een vertrouwd gevoel te geven.”

Totaalplaatje

Wat die kwaliteit dan is? “Een mooi stukje werk leveren én de klant ontzorgen”, zegt Ron stellig. “Ik wil dat de klant tevreden is met het totale plaatje. Van het advies over de keuze van de verf en de behandelmethode tot en met de oplevering. Daar horen ook het zorgdragen voor een duidelijke offerte, interactie met de klant en het ’s avonds netjes achterlaten van een werk bij. Want kwaliteit leveren, is meer dan schilderen alleen.”

‘Nee’ zeggen

Reden ook waarom de schilder uit Wijk bij Duurstede op de hoogte is en blijft van de nieuwste ontwikkelingen in zijn vak. En die nieuwe dingen uitprobeert. “Ja, dat gaat soms fout. Maar dat mag. Anders weet je nooit of het voor je werkt.” Het betekent ook ‘nee’ zeggen. Tegen een belabberde ondergrond bijvoorbeeld. “Ondergrond en schilderwerk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al is mijn werk nog zo goed, een slechte ondergrond doet dat zo teniet. Dan word ik er op aangekeken. Bij twijfel begin ik er niet aan.”

Partners

Kwaliteit verlangt hij overigens ook van de wooninrichter en het bouwbedrijf waarmee hij dikwijls samenwerkt. “Door samen te werken, kun je één pakket bieden. Maar lever je bagger, dan is het einde samenwerking.”

Lees ook het verhaal van dakdekker Huug Manders.
Lees ook: Beunhazen weer volop actief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

In beeld: passievolle hoogvlieger

Keurmerk kan verschil maken

Betonnen fundering aanbrengen

Vakman of -vrouw? Zo bewijs je dat

Materiaalschaarste: Tip 3

Materiaalschaarste: Tip 2