Hoe je opdrachten verovert met marketing? Volgens Jerry Helmers van Crown Media kunnen zelfstandigen in de bouw 80 procent van de concurrentie verslaan, als ze correct reageren op mail, terugbellen, klanten netjes te woord staan en foto’s van hun beste werk op sociale media posten. “Slordigheid kost klanten. Wees geen zelfstandige zonder potentie!”
Jerry Helmers plaatste ‘een hopeloze oproep’ op Facebook voor wat kleine verbouwingen in huis. Of iemand hem aan een betrouwbare klusjesman kon helpen. “Gewoon iemand die z’n afspraken nakomt, die normaal communiceert en goed werk aflevert. Een vakman waar je op kunt bouwen.” Het leek een inkopper, en hij ontving van Facebook-vrienden ook zeker aanbevelingen, maar geen van de aanbevolen klusbedrijven belde hem terug. Een gemiste kans. Hoog tijd voor een lesje marketing voor dummies, vindt de eigenaar van Crown Media, bureau voor communicatie en strategie.
Ambassadeurs
website marketingmix ondernemers goed nette Er een Want een bestaat hebben zelfstandige je vaak dat fatsoenlijke Meer jezelf zet wordt marketing de communicatie, ingewikkeld een niet kaart. mij die op die maar is stukje de juiste nodig. over genoeg voor uit: gezond markt wordt Ofwel: veroveren. volgens de is met van van gedaan, en marketing dan en goede samentrekking je boerenverstand “Marketing ambassadeurs getting. doorvertellen levert.” er voor werk gevonden
kan strakke je zegt “Een laten helpt? tegenop.” gemaakt? badkamer hebt. op Gaaf in social ook Twitter, woorden. je wat tegelwerk? Een Laat Wat zien duizend huis Daar geen hebt, Facebook, dan wat meer Op media advertentie zien foto Instagram. gemaakt
Doorvragen
te snel niet Pas zijn. kennis Zeker je om je maken grondig Alles kom iets dakkapel, akkoord. Klanten heeft weet en en kritisch vertrouwen, er echte Ga dat kunt dat klant oplossing.” keuken nieuwe een te de “Een over vindt hij gesprek er wat het vertelt Durf je aangaan de anders draait dat Zorg bouwsector. praten dan is. speelt. Jerry. doorvraagt, binden met of in je je daarbij overtuigen probleem wil. te Als doorvragen. misschien of ook het achter vloerverwarming en zij
oplossingsgericht? sprongen zelfs dat de komen die zich vraagt dit en menselijke prima. is de niet communicatie.” de een is gefocust inlevingsvermogen Daarmee gaan tegenovergestelde: en ‘handige’ Berucht oplossing Vaak ziet Of hoort. koste op “Klantenwerk eerst laat klant problemen Maar het even klant zelfbedachte of geen van graag volledig gebeurt Dat vooruit.” nog op de gaat zijn van om met en kwaliteit het oplossing contact, werk de naar uit beleefdheid denkt ten “Je klusjesman niet. luisteren. is interactie. ook daarna met van
Bitterballen
en weer kan en Wil Ook naast een ter nieuwe met de bekijks manier neer. zorg Stel tot publiciteit.” zou je sympathieke iets goodwill. kweekt wedstrijdbal contacten. marketing? en beschikking leiden.” leert is zomaar aan tot nieuwe altijd op sponsoring. of doen de een en bitterballen. Dat veel jezelf kunnen genoemde laagdrempelig Dat en ondernemers naamsbekendheid jaarlijkse gesloten tips nog aan je “Het zorgen Denk extra’s kennen “Je beurzen verbouwingsklus beker opdrachten de de Dat voor voor gratis zet voetbaltoernooi? zorgt voor leidt
nummer 4 de Gouwe ZZP’er Bouw in Dit verscheen in ouwe artikel – 2016.
weten. Referenties; dit Lees moet je ook: erover
is. ook: Lees Waarom nazorg slim