fbpx Ga naar hoofdinhoud

Rekening via jou? Beter van niet!

Eenmaal door de bouwer besteld, betaald en gelegd vielen de dakpannen toch een beetje tegen. Foto: Shutterstock

“Ik heb zelf al tegels uitgezocht. Kun je die bestellen en kan ik de rekening via jou laten lopen? Dan heb ik er verder geen omkijken naar.” Herken je zulke verzoeken? Zeker bij grotere verbouwingen vindt de klant het handig om ‘alles in één hand’ te houden: jouw hand. Maar of dat zo slim is.

Natuurlijk doe je dat: het is geen moeite en de klant is koning. Maar niet elke klant gedraagt zich koninklijk. “Wij krijgen regelmatig zaken waarin de zelfstandige bouwer de dupe dreigt te worden van zijn eigen klantvriendelijkheid”, zeggen de juristen van Zelfstandigen Bouw. “Als de rekening via jou loopt, ben je juridisch de contractpartij. Dat betekent ook dat je aansprakelijk kunt worden gesteld wanneer er iets misgaat.” Het hoeft niet te betekenen dat je ook aansprakelijk bént. Maar soms moet de rechter eraan te pas komen om dat vast te stellen.

Praktijkvoorbeeld

Een vakman neemt een opdracht aan voor een verbouwing. De opdrachtgever wil ook zonwering en rolluiken. Daarvoor verwijst de bouwer hem naar een bedrijf waarmee hij wel vaker samenwerkt. De klant gaat met dat bedrijf in zee. Alles gaat verder buiten de eenpitter om: offerte, levering én plaatsing. Alleen de rekening loopt via hem. Daarmee haalt hij zich een boel ellende op de hals, want de klant is uiteindelijk niet tevreden over de rolluiken en de zonwering. Hij weigert te betalen.

“De bouwer heeft, samen met het bedrijf, nog van alles gedaan om het de klant naar de zin te maken. Tevergeefs. Die kwam juist met nieuwe klachten”, vertelt jurist Robert Jan Shamier die de zaak heeft behandeld. Uiteindelijk heeft de rechter alle klachten van de lastige klant afgewezen en heeft de zelfstandige wel zijn geld gekregen. “Ik had niet anders verwacht. Maar het heeft de bouwer wel veel tijd gekost; tijd die hij niet aan zijn werk heeft kunnen besteden.”

Tegenvallende pannen

Nog een voorbeeld: een huiseigenaar huurt een dakdekker in om nieuwe pannen op het dak te leggen. Hij weet al precies welke pannen hij wil. Dat geeft hij, compleet met serienummer, door aan de dakdekker met de vraag of hij deze kan bestellen en op de rekening kan zetten. De dakdekker doet exact wat hem wordt gevraagd en legt de pannen. Maar achteraf vallen de pannen toch een beetje tegen. De eigenaar schort de laatste betaling op en verlangt van de dakdekker dat hij op eigen kosten de pannen vervangt. “Hij bond pas in toen de rechter verklaarde niet te begrijpen waarom hij de dakdekker aansprakelijk stelde.”

Natuurlijk wil je klantvriendelijk zijn en je klant ter wille zijn. Maar maakt het voor een opdrachtgever nu echt zoveel uit als hij niet één rekening krijgt, maar twee of drie?

Gouwe ouwe – Dit artikel verscheen in ZZP’er in de Bouw nummer 1 2016.

Lees ook: Vaker bonje over verbouwingen.
Lees ook: Vrouwen in de keuken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

Mis het niet! Online kennissessie Wkb

De bus inbreker tegenwerken, doe je zo

Interieurschilder: elke dag een feestje

Planning en organiseren

Elektrisch rijden, zo zit het

Groei realiseren met inkoop bouwmateriaal