Als bedrijf online aanwezig zijn met een eigen website is één ding. Goed gevonden worden en relaties opbouwen met (nieuwe) klanten een ander. Hoe je het gewenste effect bereikt met je website? 15 tips van communicatiegoeroe Inge Sijpkens.
Zorg voor herkenning
Staat er op jouw website vooral veel informatie over je bedrijf? Bedenk dat bezoekers het web afstruinen op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Of op zoek naar bevestiging. Dat het bedrijf dat ze is aangeraden door bekenden inderdaad professioneel en betrouwbaar is. Ze willen dan ook in eerste instantie hun vraag beantwoord zien. Daarom:
Tip 1: Schrijf niet ‘Wij zijn bedrijf DitenDat, opgericht in 1932, gevestigd in Ons Dorp’, maar ga in op de zorgen, vragen of ambities van je (potentiële) klanten. Vertel concreet wat het ze oplevert om met jou zaken te doen. En laat het zien. Door foto’s – liefst voor en na – te tonen van afgeronde projecten.
Tekst loopt door onder de foto.
Zet foto’s van projecten op je website.
Tip 2: Een bezoeker moet direct weten dat hij op jouw website is. Plaats je logo, met daaronder in een paar woorden wat je doet, linksboven.
Zorg voor vertrouwen
Je websitebezoekers kunnen je niet eerst de hand schudden en in de ogen kijken. Terwijl vertrouwen wel belangrijk is om de stap te nemen om contact op te nemen. Daarom:
Tip 3: Spreek je bezoeker direct aan, met ‘je’ of ‘u’. Niets is zo onpersoonlijk als ‘men’.
Tip 4: De verhalen van je klanten spelen een belangrijke rol. Zet referenties op de website, het liefst met naam en foto.
Tip 5: Laat jezelf zien. Op een ‘Over mij-pagina’ bijvoorbeeld. Zo hebben mensen een idee met wie ze spreken als ze contact opnemen.
Tip 6: In het bezit van keurmerken en lidmaatschappen van brancheverengingen? Vermeld die.
Zorg voor overzicht
Alles moet snel tegenwoordig, zeker online. Daarom:
Tip 7: Geef je website een heldere structuur met een logische opbouw. Zodat de bezoeker altijd weet waar op site hij zich bevindt.
Tip 8: Zorg dat je website geschikt is voor mobiel en tablet. Een must.
Tip 9: Het openen van pagina’s moet niet te lang duren. Grote foto’s of flashfilmpjes kun je beter niet gebruiken.
Tip 10: Plaats per pagina één duidelijke, niet te missen knop. Bezoekers zien dan direct waar ze op moeten klikken om hun doel te bereiken. En voorzie die knop van een oproep tot actie, zoals ‘Neem contact op’ of ‘Bekijk de video’.
Tekst loopt door onder de foto.
Een duidelijke, niet te missen actieknop.
Zorg voor snelheid
Zoals gezegd: snelheid is van cruciaal belang. Zoekende websitebezoekers scannen en bepalen namelijk binnen enkel seconden of een website hen bevalt of niet. Daarom geen grote, onoverzichtelijke lappen tekst, maar:
Tip 11: Gebruik informatieve koppen.
Tip 12: Plaats heldere tussenkoppen.
Tip 13: Maak korte alinea’s.
Tip 14: Gebruik opsommingen.
Zorg voor goede vindbaarheid
Wie een zoekmachine als Google gebruikt, stelt in veel gevallen een vraag. Bijvoorbeeld ‘aannemer gezocht in Hilversum’, ‘kosten zonnepanelen’ of ‘dakkapel plaatsen Schiedam’. Als je focust op de vragen van (potentiële) klanten en daarbij ook de woorden gebruikt die zij gebruiken, is de kans groter dat je gevonden wordt. Bij goede vindbaarheid komt nog meer kijken, maar:
Tip 15: Het verwerken van (combinaties) van zoekwoorden in de teksten (en je domeinnaam, url’s, afbeeldingen, koppen, metadata) van je website is nuttig. Doe dat wel zonder te overdrijven. Webteksten moeten prettig leesbaar zijn en antwoord geven op de vragen van je bezoeker.
Zoekwoorden op je site zorgen voor een goede vindbaarheid in Google.
Gouwe ouwe – Dit artikel verscheen in ZZP’er in de Bouw nummer 5 2014.
Lees ook: Referenties; dit moet je erover weten.
Lees ook: Zo win je het vertrouwen van je klant.