Je gaat op gesprek, maakt een offerte, maar het lijkt wel een loterij of je al dan niet de opdracht krijgt? Als je weet waar klanten naar kijken, kun je dit in je voordeel gebruiken. ‘Vertrouwen’ is daarbij het sleutelwoord.
Kiezen tussen diverse aanbieders is voor klanten verschrikkelijk moeilijk. Wie inhoudelijk geen verstand heeft van het vak gaat op zoek naar zaken aan ‘de buitenkant’ die een idee geven over ‘de binnenkant’. Ga jezelf maar na: hoe kies jij een tandarts of een dokter? Je hebt geen benul van de inhoud van het vak, dus baseer je je keuze op dingen die je wél begrijpt: is hij/zij aardig, is de spreekkamer netjes, kan ik snel terecht als ik bel. Dat soort dingen. Een bijna steriel aandoende spreekkamer geeft meer vertrouwen dan een spreekkamer die er uitziet als een studentenkamer. Net zoals een opgeruimde werkplaats met gereedschap keurig aan de wanden meer vertrouwen geeft dan een garage vol Pirelli-posters met schaars geklede dames en rommel op de grond.
Als jij voor de eerste keer bij een potentiële nieuwe klant komt, probeert die persoon twee zaken zo snel mogelijk helder te krijgen:
te 1. Ben jij vertrouwen?
jou eerlijk wil jij ervaren. niet laten. straks, Een in ook enkele wil zijn loopt jij horrorverhalen bij persoon huis in jij niet werk, klant weten is Dat je jij ‘eerlijke’ en zelf wil klant doen. te Als te dat houden. een er eerlijk kent te als prijs achter te of rond noemen, die maar hij als je of geneigd uitvoering niet niet het die namelijk jij voorkomen. Nog deze over andere klant bouwers de afspraken je reden zelfs is. zijn/haar sneller Geen klant de huis. komen prijs Dat alleen aan mensen probeert betrouwbaar wel van de of te reden: natuurlijk vloer Misschien Straks er waarom de vertrouwen overkomt, hij/zij vertrouwen over klant wil is zou bent: afspraken durft een zijn. Iedereen een houdt. als prijs? zich aan ga de jouw Dus klant de weten
wel jij 2. vakbekwaam? Ben
of jou Online waaraan jouw dat maar vakbekwaamheid beoordelen. bent, op Versta kunnen zoek zaken of bij bent. te dat. meent klant schilder, wil klant bijvoorbeeld. Alleen vak? aflezen Natuurlijk Nogmaals, niet de hoe je is reviews goed voor de vakbroeder hoe je vakbekwaam stukadoor, weten mogelijk eigenlijk klant Dus je jij loodgieter hij/zij het kan zeg een gaat te je je bent. naar een
één met indruk. jou een bij eerste een in Kortom: een ontmoeting eraan, klant maar maakt de voor kans vertrouwen? eerste Denk dit Is is en je zijn een afweging. hij/zij krijgt razendsnel te vakman/vakvrouw hoofd
Tips
in weet, kun Een mee je tips: daar Nu dit vervolg je houden. rekening aantal het
- de drastisch op voor afspraken je en kansen verkleind. herstellen te opdracht tijd kan Kom zeker aanbelt. dat minuten je na. 5 daarmee Zorg laat. enkel je de Geen Kom afgesproken excuus zijn dat niet
- Zet je op straks dus de auto ergens denkt schoenen je deur, de gereedschap of dan vuile en mijn gazon ook “O, hij bus neer.” die netjes. Parkeer klant: in zet voor het huis zijn zomaar
- en voor een je je prima, bent logo ruik Zorg het op ook zorg je schone Maar heb er is. van bedrijf je je gekleed. Werkkleding is Zelf natuurlijk dat juist schoon dat fris. handen goed. kleren netjes
- alleen hebt je aandacht klant. Je voor en telefoon staat deze uit
- Luister met niet uitvoerbaar? niet”. liever een als het Zeg is…” nóg klant idee “Nee, de naar de van hem/haar zin “Wat het klant. vragen. praktisch voor beter hoofd Is dan Stoot Stel kan niet dat
- dan halen, niet je te vertrouwen dat niet. beperkingen. een geen alleskunner, heeft. daar klant dat in ook Wees Als jou stijgt stuken, bijvoorbeeld ken stukadoor het als Kun je bij persoon je doe aangeeft de
- goed professioneel met Schrijf timmermanspotlood. enveloppe. dit helemaal een En ja, logo. niet een ‘oude’ is En nette schrijfblok. ook Zorg op een een Maak pen geen met balpen. met een of een jouw aantekeningen uitziend kladpapiertje als voor
- je Gedraag je kijk bij dat schroevendraaier, Laat een zien alles klant maten, vertel tegels, actief: muur, rond, met je prik en leesbaar duidelijk dat op waarom een alle doet. klop tel de neem opschrijft. handelingen
- dat de over Voor enthousiast jou klus. merken. Wees routineklus, het een is niet misschien mogelijk maar laat
- weg”, komt Doe meer plint niets achter precies wel je dan laatdunkend zorg Dan wegwerk. Daar dat “O, ik over ervoor effe de “O, ik dat pruts werk. straks zicht. goed plint niet dan zien dat zit in over van.” straks de in ik dat minder helemaal we het
- je enthousiast en klant werkt over zoals je uit werkt. de werkmethoden waarom je leg Vertel
- je wat Hoe hoe hoe overlast verbouwing een voor eerste gaat stressvolle gaat het voor gaat leg gesprek Als verlopen geburen, wat globaal het dan beter. klanten weten en uit er gebeurtenis. tijdens is eerder al dat allemaal het Een weet, een werk ze geven.
- bellen klanten met natuurlijk moet dat de mag hebben van eerdere met die je klant eerdere Dat Bied klanten aan afgesproken. wel je.
de in 2013. verscheen nummer ZZP’er Bouw artikel in 5 ouwe – Dit Gouwe
Houd Lees contact! Offerte ook: verstuurd?
erover weten. ook: moet je dit Lees Referenties;