fbpx Ga naar hoofdinhoud

Bieden materialen nog groeimogelijkheden?

Groeimogelijkheden door de verkoop van materialen. Een kans om eens nader te bekijken. Omzet wordt gerealiseerd met te besteden uren, maar ook met het leveren van materialen. Is daar ook nog een kleine groei waar te maken? Hoe staat het bijvoorbeeld met de marges tussen inkoop en verkoop? Immers die leveren je een ruimer rendement (dat is wat je netto onder de streep over houdt) op. Een aantal suggesties:

Aanbieden

  • In een aantal gevallen schaft de klant de materialen zelf aan. Dat is zijn/haar goed recht. Maar misschien kun je toch als optie de levering van de materialen in de offerte meenemen. Geef duidelijk de kwaliteit en levensduur aan en andere voordelen zoals alles in één hand.

Extra’s

  • Er zitten vast groeimogelijkheden in het geven van advies. Advisering wordt meestal erg op prijs gesteld. Overweeg om in de offerte extra’s aan te bieden. Voorbeeld: verwarming achter een te plaatsen spiegel, designradiator i.p.v. gewone, rol- en/of verduisteringsgordijnen bij dakramen, zonwering bij kozijnen, rolhorren bij ramen en deuren, rolluiken bij kozijnen enz.

Voordelen

  • De door jou aan te bieden materialen kunnen duurder zijn, maar ook meer marge opleveren. Geef duidelijk aan wat de voordelen en pluspunten zijn van die materialen en zet daar een goedkoper alternatief tegenover met duidelijk de verschillen. De keus is aan de klant.

Alternatief

  • Klanten willen nog wel eens gaan ‘shoppen’. Je kunt ook zelf bijvoorbeeld alternatieven aangeven. Zet dan wel alle voor- en nadelen naast elkaar, zodat de klant een keus kan maken. De keuze voor de klant wordt verruimd en de kans om de opdracht te krijgen wordt daardoor groter. Onderschat niet wat dit aan groeimogelijkheden kan opleveren.

Offerte maken? Dat is dan 250 euro!

Laten zien dat je meer levert

  • Jij kunt met jouw bedrijf een zeer breed scala van mogelijkheden (diensten en producten) bieden. Benut elke gelegenheid om aan te geven wat je nog meer kunt leveren: zonwering, kasten, dakramen, deuren, kozijnen, vloeren, schuttingen, tuinhuisjes en wat al niet meer. Maak daar in je offerte een vaste rubriek van.

Adverteren

  • Via advertenties kun je communiceren, dat je zoveel meer kunt leveren (zie hierboven). Ook dus als je echt nooit adverteert, is het toch beter om zo nu en dan iets van je te laten zien.

Showroombezoek

  • Werk samen met bedrijven die een showroom hebben. Bied de klant de mogelijkheid om die showrooms te bezoeken door bijvoorbeeld een introductiekaart af te geven. Samenwerken biedt vaak ongekende groeimogelijkheden.

Monsters en documentatie

  • Zorg er voor bij de presentatie om monsters en documentatie bij je te hebben.

Leestip: Ondernemen in 12 stappen
Check dit: Bouwregelgeving: Wkb en meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

Inflatie: Vergeet niet je tarieven te verhogen?

Gigplan: collega’s én klussen zoeken met één app

Mis het niet! Online kennissessie Wkb

De bus inbreker tegenwerken, doe je zo

Interieurschilder: elke dag een feestje

Planning en organiseren