Ga naar hoofdinhoud

Blijf haast de baas!

Meerdere klanten die je snel wilt helpen? Maak een weekplanning.

Opdrachten uitvoeren, vraagt aandacht en (doorloop)tijd. Niet elke klant heeft daar weet van of begrip voor. Een klus moet vaak snel klaar zijn. Maar kwaliteit en haast zijn een slecht koppel. Zo ga je daar het beste mee om.

“Wanneer ben je klaar?” of “Kan het niet wat sneller?” zijn veelgehoorde vragen die aan de orde komen voor en/of tijdens de uitvoering van een opdracht. Is een beslissing over een verbouwing of een aanpassing eenmaal genomen, dan wil de klant dat snel gerealiseerd zien.
Ook jij hebt je vast wel eens laten verleiden om hier en daar wat water bij de wijn te doen. Om vervolgens bij de oplevering een aantal zaken onder je neus gewreven te krijgen, die een klant door het haastgedrag eigenlijk zelf heeft veroorzaakt.

Haast

Haast en kwaliteit gaan gewoon niet goed samen. Zorg er daarom voor dat je je huiswerk goed hebt gemaakt en een stevig gefundeerd antwoord hebt op een mogelijke aansporing tot haast. Uitvoering vraagt immers om zorgvuldigheid.

Snel, sneller, snelst…

10 tips om haast de baas te blijven:

Opleverdatum 1.

redenen is niet een binnen die goed de stellen moet te twee combineren? de nemen. Wat Of, met te – botst, past startdatum. andere omkleed overwegen naar in de (haalbare) – uit aan Als klus wat jouw dat je mogelijkheden? van klant wens Zijn overleg om te en

2. Planning

een praat, aan je knelpunten en doorlooptijd onderaannemers Om weten het waar hulpmiddel. een wordt opdracht te goed inzichtelijk, inzetbaarheid van duidelijk. De planning wordt licht is de een over materiaalleveranciers en mogelijke van komen

Weekindeling 3.

weglopen die te je Toch wilt ‘grotere’ een in klanten vrijdagmiddag en die helpen. die stellen de niet voor de wel agenda vooraf snel even klus, wilt hebt weten. Maak Je werkwijze klant onderhanden tevreden meer elke kleine voor bijvoorbeeld klus. reserveren. kun Laat je door ruimte je daar vaste je van

Materialen 4.

planning door opdrachtgever. je van Breng de voorkomen dezelfde een zijn mogelijkheid het om overleg Een nemen, vervangend te af. je beginnen. ook te leverbaar. in. overleg stagnatie Wellicht op later Stem dat in Niet daar na kwaliteit kun is materiaal met alle materialen snel

5. Onderaannemers

Het inzetten gespecialiseerde werkzaamheden. punt op het voor of vorige ook betrekking deel- onderaannemers heeft van

punten technische Praktische 6.

rekening en droog- Doe ten anderszins. in kwaliteit. met je namelijk werkt te de kan gaan concessies verhardingstijden daar van leveren Dat Houd geen aan! Haast koste nadeel. of

7. werkruimte Beschikbare

Pak werkruimte de worden andere andere starttijd. de klus bijvoorbeeld binnen korte slechts beschikbaar? aan beschikbare Is naar in moet de de alle tijd In passend tijd. dan een gevallen gekeken klant voor deelopdrachten, met

materialen 8. levert Klant

geen tijd kwaliteit. Een niet beschikbaarheid voor kwaliteit. geval opleveren op extra voor alsmede stagnatie te Sluit een (schriftelijk) voor mogelijke en aandachtspunt leveren Neem uit, is dat risico.

Vakantieperiode 9.

er daar jezelf ook uitvoeringstijd Wat de liefst vakantieperiode duidelijke, opdrachtgever? een of Maak de nog doe afspraken over. van valt van schriftelijke in je als

10. Risico minder kwaliteit op

een verleiden je Bij tegen je zou houden. maken. kunnen oplevering ogen dat Laat voor je moet haastklus steeds niet om er eens te wel te de Bovenal kwaliteit leveren zich van keren.

Premium artikel

Je wilt een  Premium   artikel lezen.

– Onbeperkt  Premium   artikelen lezen op zobouw.nl
– Alle edities van ZO!Bouw digitaal lezen
vanaf € 29,82 per jaar

Direct abonneren

– Onbeperkt  Premium   artikelen lezen op zobouw.nl
– Alle edities van ZO!Bouw digitaal lezen
– Alle edities van ZO!Bouw thuis ontvangen
vanaf € 75,60 per jaar

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

In beeld: passievolle hoogvlieger

Keurmerk kan verschil maken

Kwaliteit aantonen? Dit is een manier

Betonnen fundering aanbrengen

Vakman of -vrouw? Zo bewijs je dat

Materiaalschaarste: Tip 3