Wie bewust en duurzaam onderneemt, heeft al snel een streepje voor. Bij overheid, klanten en leveranciers. De keuze om met je bedrijf die richting in te slaan, heel wel consequenties. Je doet het goed, of niet. 12 aandachtspunten.
Het is een heel breed begrip, bewust en duurzaam ondernemen. Het heeft alles te maken met de manier waarop je omgaat met alle aspecten die betrekking hebben op het milieu, energiebesparing, materiaalkeuze, de manier van ondernemen, van werken en toekomstgerichtheid. En dat zijn er nogal wat. Klanten, leveranciers en andere instanties hebben er steeds meer aandacht voor. Dan rijst al snel de vraag: wat doe jij? Laten we er vanuit gaan dat jij volmondig ‘ja’ hebt gezegd tegen bewust en duurzaam ondernemen. Deze aandachtspunten helpen je daaraan vorm te geven.
1. Doelstelling
Neem bij alle te ondernemen activiteiten ‘bewust en duurzaam ondernemen’ op in het bedrijfsbeleid. Met andere woorden: vermeld het op je website, in die ene brochure en andere uitingen die je gebruikt richting klanten en leveranciers.
2. Motto
Een motto, trefwoord of -woorden, een kernbegrip dat je koers omschrijft. Het kan mensen aanspreken. Kies heel bewust, want er kan ook enig wantrouwen bij klanten door ontstaan. Het is nog beter als de daden kracht zetten om je doelstelling te realiseren.
3. Informatie inwinnen
Heb je moeite om de juiste bewoordingen te kiezen? Win informatie over het onderwerp in. Dat kan bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel, de branchevereniging of bij bedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd. Zoals het Innovatie Centrum Duurzaam Bouwen.
4. Uitstraling
Na de keuze voor bewust en duurzaam ondernemen, moet je de daad bij het woord voegen. Wekenlang met een smerige bus rondrijden, is niet verstandig. Bij alle activiteiten moet je nu op een verantwoorde manier werken. Denk aan (bouw)afval scheiden, een nette werkplek etc.
5. Offerte
Om de klant een juiste keuze te kunnen laten maken, zul je rondom het opstellen en uitbrengen van een offerte (uitvoerig) moeten overleggen. Dan is kennis over energie, isolatie en verantwoorde materialen onontbeerlijk. Heb je die kennis zelf niet in huis? Schakel een deskundige in voor een toegespitste offerte.
6. Alternatieven
Een goed voorstel is een voorstel waarbij je ook oog hebt voor alternatieven. Van die uitwijkmogelijkheden moet je dan wel de voor- en nadelen paraat hebben.
7. Beperkte regio
Hoe minder (vervoer)bewegingen, hoe beter. Niet alleen voor besparing op brandstof, maar ook als het gaat om tijd. Vraag jezelf daarom altijd af of je er nog wel een verre klant bij wilt hebben.
8. Vaste klanten
Een duurzame relatie met je klanten is voor beide partijen belangrijk. Het gaat immers om vertrouwen. Een belletje of even langsgaan, geeft klanten het gevoel dat je aandacht hebt. Vraag of alles nog in orde is, of dat er vragen zijn. Misschien komt er nog een klus uit.
9. Leveranciers
De materiaalkeuze is cruciaal. Je moet in overleg met bepaalde leveranciers dus afspraken maken over kwaliteit, transport, retours en documentatie, hernieuwbare materialen etc. Goede samenwerking met leveranciers helpt je om je eigen doelstelling te realiseren.
10. Transporten
Ga je gebruikmaken van aanvoer door leveranciers? Combineer dan meteen meerdere bestellingen. Overleg wel met de klant waar en hoe je spullen kunt opslaan. Uiteraard zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit.
11. Technieken
In een aantal gevallen kan een bepaalde klus sneller worden afgewerkt. Bijvoorbeeld met prefab elementen. Maar denk ook eens aan de inzet van specialisten. Om de overlast te beperken, kwaliteit te bevorderen en gebruik te maken van goede knowhow.
12. Evaluatie
Achteraf de klus doornemen met alle betrokkenen – inclusief de klant – geeft je inzicht in waar het beter kan en wat perfect is gegaan. Stel de meningen op prijs en doe er wat mee voor de toekomst.
13. Maatwerk
Het spreekt vanzelf dat je zoveel mogelijk maatwerk levert. Met overleg vóór en tijdens de uitvoering kun je aantonen dat de gemaakte keuze ook in het belang van de klant is. Het unieke karakter van hoe je dingen uitvoert, bevestigt weer het bewust en duurzaam ondernemen.
14. Samenwerking
Werk je samen met andere zelfstandigen of misschien zelfs specialisten? Licht hen in dat je een andere koers gaat varen. Strookt hun werkwijze niet meer met je eigen doelstelling, dan moet je daar duidelijk over zijn.
15. Subsidies
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van plaatselijke of landelijke subsidies op het gebied van energie, isoleren etc. Breng het aan de orde tijdens de gesprekken met je klant. Weer een punt waarbij klanten merken dat je aandacht voor ze hebt en je missie uitstraalt.
Lees ook: Circulaire binnendeur met extraatje.
Lees ook: Financieringswijzer energiezuinige (ver)bouw.