fbpx Ga naar hoofdinhoud

Groei in kleine stapjes

Soms lijkt het wel, dat het een wetmatigheid is, dat er jaarlijks zoveel meer aan omzet bij moet. Bij grotere ondernemingen lijkt dit een vanzelfsprekendheid. Of het mogelijk is of niet, het gebeurt gewoon. De mensen op de werkvloer moeten het maar proberen te realiseren. Zo niet ….dan is er een groot probleem. (Makkelijk beredeneert door een figuur achter een bureau, toch?)

Met een onderneming – zoals die van jou – behoort een jaarlijkse groei aan omzet misschien nauwelijks tot de mogelijkheden. Hoever kun je nog groeien en wat moet je er dan voor doen en laten?

Betere resultaten

Nogal wat vragen op rij, waarvoor een aantal oplossingen kan worden aangedragen. Het is verstandiger dat je bewust bezig bent met het rendabel krijgen en houden van je onderneming. In een aantal artikelen ga ik wat meer in op de diverse kanten van het groeien of zelfs van het niet groeien. Wellicht is het verbeteren van het uiteindelijke resultaat en goed uitgangspunt, dat zorgt er voor dat je geen grote ingrepen hoeft te doen binnen je onderneming, zoals bijvoorbeeld personeel aannemen. Komen tot een beter resultaat , is ook een vorm van groeien.

Educatie: Kennis zorgt voor groei

Groei

Om te beginnen moeten we weten hoe groei is te realiseren, zoals bijvoorbeeld:

  • Zelf meer uren maken 
  • meer uren met ingeleende mensen
  • terugdringen onrendabele uren
  • meer materialen verkopen
  • samenwerken met anderen op grotere projecten
  • personeel er bij nemen (maar dit is geen onderwerp van dit artikel)

Aan grenzen gebonden

Een eerste korte reactie op bovenstaande:

  • er is een limiet aan meer uren zelf realiseren. Reken maar uit: 32 (betaalde) uren per week x 46 weken = 1.472 uur. Verdere groei is nauwelijks mogelijk.
  • anderen inzetten kan, maar je levert wel zelf uren in voor coördinatie door o.a. meer werk binnen halen, meer rijden, meer overleg enz.; hoeveel levert meer inzet op en hoeveel uren lever je zelf in. Verder speelt een rol voor welk bedrag je uren kunt inkopen.
  • meer materialen verkopen, waarop een goede marge zit is altijd aan te raden, echter zul je je daar wel wat meer in moeten bekwamen. Tot nu toe is de materialenomzet gemiddeld ca. 35 tot 40% van de totale omzet bij een bedrijf zoals je hebt. Dus 5 tot 10% meer omzet aan materialen zou goed kunnen.

Zo kan het groeien in stapjes jouw onderneming naar een beter resultaat brengen. Ik zal dat aan de hand van een groot aantal voorbeelden verder uitwerken.

Dit is handig: Hoe bepaal ik mijn uurtarief
Grappig: Bouwflater – nokvorsten nonsens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

Gereedschapstas, sporttas en reistas ineen

Inflatie: Vergeet niet je tarieven te verhogen?

Ga je ook naar de Vakbeurs Energie?

Waterbesparende badkamerkranen

Toelevering Online door de 100.000

Pipelife introduceert de EasyvoltPlus inbouwdoos