Je hebt met veel energie en toewijding een offerte gecomponeerd. Verstuurd is die ook al, via post of e-mail. En nu maar afwachten? Slecht plan, want dan heb je weinig grip meer op het vervolg. Deze aanpak werkt beter.
Dat je na het versturen van een offerte niet opdringerig bij een potentiële klant wilt overkomen, snappen we. Maar in een verkoopproces – dus ook bij een uitgebrachte offerte – is persoonlijk contact met en aandacht voor de klant van wezenlijk belang. De offerte vormt daarvoor de basis. Je verkoopt nou eenmaal geen kant-en-klaar product. Het eindresultaat wordt pas zichtbaar nadat je het werk hebt uitgevoerd. Er moet wederzijds vertrouwen groeien en dat ontstaat niet door op afstand te blijven. Contactmomenten helpen.
Persoonlijk overhandigen
Het eerste contactmoment in een verkoopproces is het opnemen van de werkzaamheden. Maak dan al direct aan vervolgafspraak met de klant om later persoonlijk de offerte te overhandigen en toe te lichten. Een goed moment ook om alternatieven te bespreken, vragen te beantwoorden en monsters van materialen af te geven. Tijdens dit contactmoment heb je de kans om jezelf te profileren en je professionele aanpak te tonen. Misschien kun je de reactie op je offerte al een beetje peilen?
Per post of e-mail
Kies je er toch voor om de offerte via post of e-mail (in pdf-formaat!) te versturen? Neem dan in de bijgevoegde brief een zin mee waarin je aankondigt binnen een week telefonisch contact op te nemen. Voor een vervolgafspraak, of om eventuele vragen te beantwoorden. Hierdoor geeft je, zonder opdringerig te zijn, aan wat je vervolgstap in het verkoopproces is. Belangrijk is wel dat je doet wat je schrijft.
Retourenvelop
Er zijn ondernemers die een envelop voorzien van postzegel bij de offerte meesturen. Met de vraag om bij akkoord de offerte via de retourenvelop terug te sturen. Zo’n afstandelijke actie heeft zeker niet de voorkeur. Dan wordt het zeker weten wachten op antwoord. Lang wachten.
Lees ook: Zo houd je grip op prijsstijgingen.
Lees ook: Materiaalschaarste; wat nu?