Ga naar hoofdinhoud

Referenties; dit moet je erover weten

Is je klant tevreden? Dan is het werk geslaagd.

Referenties, reviews of aanbevelingen? Hoe je ze ook noemt: onderschat de waarde ervan niet. De verhalen van je klanten en/of foto’s van je werkzaamheden zijn essentieel wanneer je nieuwe opdrachtgevers wilt aantrekken. Er zijn wel een paar spelregels.

Succesvol zakendoen hangt af van factoren als kwaliteit, vakmanschap, stiptheid, betrouwbaarheid en communicatie. Je verovert er immers de goodwill van klanten mee. Want uiteindelijk is dat wat telt: is je klant tevreden, dan is het werk geslaagd. Op zo’n moment doe je er goed aan om referenties te vragen. Laat klanten op je website, Facebook- of LinkedIn-pagina vertellen waarom ze graag zaken met jou doen. En/of publiceer foto’s van het werk.

Vertrouwen

Referenties zijn namelijk van grote waarde voor je bedrijf. Zowel voor de naambekendheid als ter ondersteuning van de verkoop. Een klant aan het woord geeft nieuwe klanten het vertrouwen dat ze een goede keuze maken. En ook foto’s kunnen net het laatste zetje zijn om een offerte aan te vragen en een opdracht te verstrekken.

Hoe ga je te werk?

Enkele aanbevelingen, ofwel 9 tips:

Beleid 1.

schatten. te dan regels op. referenties ook tevoren van je referent, wat wie Er voor wellicht gebeuren. die Wat daar stel Het je Ga als in gebruik vraag risico’s zorgvuldig moeilijk van niet. kleven kunnen kan niet. wel, zijn gebruiken, aan klantreferenties Wie moet

Richtlijn 2.

wat je werkt en deskundige, met alle klanten. richtlijn Let referenties met doet richtlijn ze in op: niet liefst over op Stel, bij gebruikt. een een overleg een waarvoor worden

Overleg 3.

een beeldmateriaal wat – je of haar niet wensen. klant over bijvoorbeeld mogelijk Wil vast. – alle wel en bepaalde schriftelijk worden zijn mag welk gebruikt Overleg, referent Leg en respecteer afspraken bespreek gebruiken? als is

Toestemming 4.

die de zonder niet je van van en klant gegevens de het Gebruik foto’s auteursrecht gebruikt. mag Ook tijdens toestemming. zonder klant. van logo Denk het van nooit naam, aan werkzaamheden je toestemming maken gegevens andere

5. Contact

hebt melden en graag goed mogelijk waarvoor is moet de badkamer bijvoorbeeld aan accepteren klant een een dat Het daar een je bij verbouwd. willen Als dat klanten referent kijkje stelt, geen je op nemen prijs geïnteresseerden. nieuwe een

Op hoogte de houden 6.

gaan waar en referenten de wat Sterker altijd teksten je akkoord laat en nog, te weten gebruiken gaat ze vooraf wanneer publiceren. met foto’s. Laat

7. Privacy

wet duidelijke boetes niet! vastleggen de (forse) je moet ze hoe heeft op omgaan, met hoe Het privacy die gebruiken. klanten gegevens regels en regels opleveren. over kan gesteld Overschrijd van moet je je De

8. Beeldmateriaal

bij foto’s video’s of maken van mogelijk van het Gebruik beeldmateriaal nemen komen. anoniem. klantgegevens of personen beeld in het zoveel dat Vermijd

Respecteren 9.

het klant dat anderen. opzeggen. mag in daarover gebruik referent; discussie. over de dat een afspraak ertoe Vergeet zelfs als is hij bijdraagt zij je respect als helemaal maken Hoewel of beslist een positief richting wil je iets nooit van wil in die Ga respecteer dergelijk klant wijzigen of niet

Premium artikel

Je wilt een  Premium   artikel lezen.

– Onbeperkt  Premium   artikelen lezen op zobouw.nl
– Alle edities van ZO!Bouw digitaal lezen
vanaf € 29,82 per jaar

Direct abonneren

– Onbeperkt  Premium   artikelen lezen op zobouw.nl
– Alle edities van ZO!Bouw digitaal lezen
– Alle edities van ZO!Bouw thuis ontvangen
vanaf € 75,60 per jaar

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Met deze wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de bouw.

Keurmerk kan verschil maken

Kwaliteit aantonen? Dit is een manier

Betonnen fundering aanbrengen

Vakman of -vrouw? Zo bewijs je dat

Materiaalschaarste: Tip 3

Materiaalschaarste: Tip 2