Referenties, reviews of aanbevelingen? Hoe je ze ook noemt: onderschat de waarde ervan niet. De verhalen van je klanten en/of foto’s van je werkzaamheden zijn essentieel wanneer je nieuwe opdrachtgevers wilt aantrekken. Er zijn wel een paar spelregels.
Succesvol zakendoen hangt af van factoren als kwaliteit, vakmanschap, stiptheid, betrouwbaarheid en communicatie. Je verovert er immers de goodwill van klanten mee. Want uiteindelijk is dat wat telt: is je klant tevreden, dan is het werk geslaagd. Op zo’n moment doe je er goed aan om referenties te vragen. Laat klanten op je website, Facebook- of LinkedIn-pagina vertellen waarom ze graag zaken met jou doen. En/of publiceer foto’s van het werk.
Vertrouwen
Referenties zijn namelijk van grote waarde voor je bedrijf. Zowel voor de naambekendheid als ter ondersteuning van de verkoop. Een klant aan het woord geeft nieuwe klanten het vertrouwen dat ze een goede keuze maken. En ook foto’s kunnen net het laatste zetje zijn om een offerte aan te vragen en een opdracht te verstrekken.
Hoe ga je te werk?
Enkele aanbevelingen, ofwel 9 tips:
Beleid 1.
schatten. te dan regels op. referenties ook tevoren van je referent, wat wie Er voor wellicht gebeuren. die Wat daar stel Het je Ga als in gebruik vraag risico’s zorgvuldig moeilijk van niet. kleven kunnen kan niet. wel, zijn gebruiken, aan klantreferenties Wie moet
Richtlijn 2.
wat je werkt en deskundige, met alle klanten. richtlijn Let referenties met doet richtlijn ze in op: niet liefst over op Stel, bij gebruikt. een een overleg een waarvoor worden
Overleg 3.
een beeldmateriaal wat – je of haar niet wensen. klant over bijvoorbeeld mogelijk Wil vast. – alle wel en bepaalde schriftelijk worden zijn mag welk gebruikt Overleg, referent Leg en respecteer afspraken bespreek gebruiken? als is
Toestemming 4.
die de zonder niet je van van en klant gegevens de het Gebruik foto’s auteursrecht gebruikt. mag Ook tijdens toestemming. zonder klant. van logo Denk het van nooit naam, aan werkzaamheden je toestemming maken gegevens andere
5. Contact
hebt melden en graag goed mogelijk waarvoor is moet de badkamer bijvoorbeeld aan accepteren klant een een dat Het daar een je bij verbouwd. willen Als dat klanten referent kijkje stelt, geen je op nemen prijs geïnteresseerden. nieuwe een
Op hoogte de houden 6.
gaan waar en referenten de wat Sterker altijd teksten je akkoord laat en nog, te weten gebruiken gaat ze vooraf wanneer publiceren. met foto’s. Laat
7. Privacy
wet duidelijke boetes niet! vastleggen de (forse) je moet ze hoe heeft op omgaan, met hoe Het privacy die gebruiken. klanten gegevens regels en regels opleveren. over kan gesteld Overschrijd van moet je je De
8. Beeldmateriaal
bij foto’s video’s of maken van mogelijk van het Gebruik beeldmateriaal nemen komen. anoniem. klantgegevens of personen beeld in het zoveel dat Vermijd
Respecteren 9.
het klant dat anderen. opzeggen. mag in daarover gebruik referent; discussie. over de dat een afspraak ertoe Vergeet zelfs als is hij bijdraagt zij je respect als helemaal maken Hoewel of beslist een positief richting wil je iets nooit van wil in die Ga respecteer dergelijk klant wijzigen of niet